"Guidade flöden" eller "Guidade konversationsflöden" är som beslutsträd med knappar för att vägleda användare genom konversation genom att klicka på knapparna.
Exempel på ett guidat konversationsflöde:
Så här skapar man ett nytt flöde:
För att skapa ett nytt flöde behöver du gå till "Guidade flöden" och klicka på "Nytt flöde" längst upp till höger i din meny.
Sedan kan du definiera namnet på ditt flöde (se nedan)
Efter detta skall det skapas ett botmeddelande för att skapa ditt första flöden, klicka på " Lägg till ett botmeddelande"
Fyll i de olika fälten enligt följande:
Botmeddelande: texten du vill att din chatbot ska säga till användaren.
Bifogade filer: om du vill bifoga filer eller bilder i meddelandet.
Kräver ett svar: Om du vill att användaren måste svara på meddelandet innan för att gå till nästa nivå måste du kräva ett svar.
Välj din svarstyp i följande lista:
Typ | Format |
Fritext | Accepterar alla typer av textsvar. |
Namn | Acceptera namnformat. |
E-post | Acceptera e-postformat. |
Telefon | Acceptera telefonformat. |
Adress | Acceptera adressformat. |
Regex |
Acceptera anpassat format som du kan skapa med en Regex.
Regex [02468] matchar till exempel en ensiffrig 0, 2, 4, 6 eller 8 |
Nummer | Acceptera talformat . |
Knappar | Acceptera endast knappsvar som du kan ställa in. |
Kort | Acceptera endast kortsvar som du kan ställa in . |
Filuppladdning | Acceptera endast filer som laddas upp som ett svar. |
Länder | Accepterar endast länder som svar. |
Webhook-samtal | Kontrollera svar från API som du kan konfigurera. |
Välj din svarstyp.
Lägga till knappar som svarstyp (EXEMPEL)
Om du vill lägga till ett svar på chatbot för dessa behöver du bara klicka på "..." och sedan "+" för att lägga till en annan "nod" meddelandenivå.
När ditt flöde är klart att distribueras kan du spara det och sedan komma tillbaka till guidade flöden i menyn och aktivera ditt guidade flöde