FÅ TILLGÅNG TILL VÄXELN DIREKT PÅ WEBBEN
MyDstny är vår nya omnichannelplattform där du kommer att komma åt mycket av det
som Dstny har att erbjuda. Först ut är vår webphone – en softphone på webben.
SYSTEMKRAV
PC Windows 7*
Mac OS X 10.11 El Capitan
Google Chrome 90.0.4430
Firefox Firefox 74
*Kommer ej att uppdateras efter 15 januari 2023.
LOGGA IN
Du når webphonen på adressen my.dstny.se. Du ska ha fått
inloggningsuppgifter från vår support eller via administratör i eran växel.
Du kan också välja att koppla ihop din användare från växeln till ditt Microsoft konto för att få single sign on från Microsoft, säkert och enkelt.
GRÄNSSNITTSÖVERBLICK
- Samtalslista
- Filter
- Redigera samtalshistorik
- Sökfält/Nummerfält
- Knappsats
- Hänvisning
- Visningsnummer
- Profil
- Samtalshistorik
- Kontaktbok
- Röstbrevlåda
- Schemalägg hänvisning
- Svarsgrupper
- Intern chatt
- Digitala kanaler / Omni kanaler
- Hjälp
- Inställningar
- Aktivt samtal
Samtalslista
Under fliken Samtal till vänster kan du se alla dina samtal. De är sorterade kronologiskt. Klicka på ett samtal för att få mer information om samtalet och kontakten.
Här finner du.
Knapp för kontaktinformation.
Knapp för att skicka SMS.
Knapp för chatt.
Knapp för att ringa upp.
Listat ser du också samtalshistoriken med dess varaktighet och tidpunkt.
Filter
Filtrerar samtalshistoriken för att visa alla samtal eller endast missade inkomna samtal.
Redigera samtalshistorik
Du ka städa bland din samtals historik genom att radera enskilda samtal eller samtliga samtal från din historik.
Sökfält/Nummerfält
Vill du hitta en kontakt eller ett nummer kan du söka i detta fält. Hittas ingen kontakt på numret kan du ringa upp det direkt eller välja att skicka ett sms direkt till numret. Det samma gäller för en hittad kontakt, du kan ringa upp, skicka sms men också expandera för att få mer information om kontakten och se alla dess nummer.
Knappsats
Knappsatsen har två huvudfunktioner:
Skriva ett nummer, med hjälp av musen eller genom att skriva ett nummer för att initiera ett samtal direkt.
Ange DTMF-kod när du uppmanas för att välja ett menyförslag i ett samtal. T.ex. ”för engelska tryck 1”.
Hänvisning
Välj önskad hänvisning från rullgardinsmenyn och bekräfta. Du kommer hitta dina genvägar för att exempelvis vara Upptagen i 120 minuter och alla dina hänvisningar för att själv kunna hantera sluttid och dag.
Hänvisningen kommer att delas med dina kollegor och du kan se deras så du vet om det är läge att kontakta dem eller ej.
Visningsnummer
Har du flera nummer kopplade till din användare kan du välja vilket nummer du ska visa när du ringer ett utgående samtal.
Profil
Genom att klicka på din avatar i övre högra hörnet kan du se information om din egen profil. Det är också här du loggar ut ur MyDsnty eller kan skriva en status uppdatering som kollegor i organisationen kan se.
Samtalshistorik
Klicka för att visa din samtalslista och historik.
Kontaktbok
Under fliken Kontakter till vänster kan du se alla dina kontakter. De visas enligt följande:
Till höger: Hela företagskatalogen och dina externa kontakter.
Till vänster: Dina grupper Favoriter och VIPs.
I kontaktlistan kan du se kontaktens grupptillhörighet, namn, hänvisning och linjesatatus.
En användare kan exempelvis ha hänvisningen Tillgänglig eller möte samtidigt som användaren sitter i ett samtal och du kan skapa regler som agerar på en eller båda dessa för inkommande samtal och kontakt.
Håll musen över en kontakt för att få valen att skicka SMS, chatta eller ringa upp.
Klicka på en kontakt för att visa kontaktinformation eller för att ta kontakt, du kan också tilldela kontakten en grupp för att enklare hitta kontakten nästa gång.
Röstbrevlåda
I menyn till vänster hittar du fliken för röstbrevlåda, här kan du lyssna av och hantera dina intalade röstmeddelanden i de fall du inte har kunnat ta ett samtal och inringande valt att spela in ett meddelande till dig. Det är också enkelt att ta kontakt med personen som ringt dig direkt från fältet för röstmeddelandet. Har du access till grupp röstbrevlådor hittar du också dessa här under fliken Grupp.
Kalender
För att schemalägga en hänvisning direkt från MyDsnty väljer du kalender i menyn till vänster. Klicka på önskad dag och ungefärlig tidpunkt i schemat, ge sedan hänvisningen en titel och sätt hänvisning och tidpunkt, du kan också välja roll och om dina kollegor ska se något speciellt statusmeddelande på din användare.
Svarsgrupper
Under Svarsgrupper hittar du alla svarsgrupper du är medlem i, du kan enkelt logga in och ut dig själv genom brytaren på varje grupp. På gruppbrickan ser du också en överblick av agenter och samtal i kö. Klicka på en svarsgrupp för att få mer information om agenter i gruppen.
Är du Handläggare/Arbetsledare kan du också logga in och ut andra agenter och se statestik för svarsgruppen. För att välja vilken statestik du ska se väljer du svarsgrupp, trycker på de tre prickarna och väljer Redigera dashboard.
Under fliken Samtalshistorik hittar du samtalsloggarna för samtal till svarsgruppen, du kan filtrera för att hitta de samtal du är intresserad av.
Intern chatt
Under fliken Chatt kan du se alla dina pågående chattar med dina kollegor, du kan också startat en ny chatt genom att söka upp en kollega i sökfältet eller klicka på symbolen längst upp i chattlistan, här kan du också starta en gruppchatt genom att klicka på "Skapa en grupp".
Vill du redigera befintlig gruppchatt kan du klicka på -ikonen i det högra hörnet av chatten.
Här kan du lägga till och ta bort meddlemmar, samt lämna gruppen.
Klicka på en chatt för att se historiken eller skriva något nytt, på varje chatt kan du också se om meddelandet har tagits emot och lästs av kollegan.
Ej läst meddelande
Läst meddelande
Digitala kanaler
Under digitala kanaler hittar du företagets chattar från omni kanalerna, det kan vara en webchat eller meddelanden från en social plattform. Här ser du också de konversationer dina kunder haft med er organisations bot. För mer information om hur du kommer igång med digitala kanaler och vilka funktioner som finns kan du läsa om det i någon av våra guider för Omni kanaler.
Hjälp
Under fliken hjälp ser du versions nummer för MyDstny och de villkor som gäller.
Om du skulle behöva ta kontakt med vår support gällande MyDstny är det alltid bra att ta med informationen om versioner från hjälp.
Inställningar
Här hittar du applikations inställningar för MyDstny och din profil.
Du kan sätta
- Språk och tidszon.
- Inställningar för ljud och enheter.
- Kortkommandon och genvägar.
Aktivt samtal
När du får ett samtal kan du svar på det genom att klicka på den gröna knappen i samtals rutan som dyker upp på höger sida i applikationen. Du kan ha flera aktiva samtal samtidigt men bara ett av dem åt gången som inte är satt på vänt.
I samtalswidgeten får du också in metadata från växeln som kan användas för att visa om samtalet exempelvis kommer från en svarsgrupp, du kan också snabbt se om samtalet är överfört från någon kollega i växeln.
När du har ett pågående samtal kan du hantera ditt samtal och även göra vissa inställningar för ljud.
- Håll musen över namnet på personen du pratar med för att få upp valet att kopiera numret.
- Klicka på mikrofonen för att växla mellan att stänga av eller slå på din mikrofon.
- Klicka på pause och play knappen för att växla mellan att sätta samtalet på vänt eller ej.
- Expandera fler möjligheter för samtalet genom att klicka på de tre prickarna eller på pilen till höger om namnet eller numret du pratar med.
- Lägg på samtalet genom att klicka på den röda knappen med lur.
- Skulle du ha ett aktivt samtal på annan enhet får du i din samtals ruta i my dstny möjligheten att återta samtalet och hantera samtalet i myDstny istället för exempelvis mobil telefonen eller teams.
När samtalet är expanderat får du fler val för samtalet.
- Knappsats för att ange DTMF-kod i samtalet.
- Skicka sms till personen du pratar med.
- Överför samtalet till annat nummer eller kontakt.
- Ljusinställningar för att byta mikrofon eller ljudutgång för samtalet.
Överför samtal
För att överföra ett samtal till ett nummer eller kollega, kan du antingen söka efter kollega eller nummer i sökfältet och välja pilen för att göra en direkt koppling eller klicka på luren för att först ringa upp och sedan koppla samtal.
Du kan också klicka på pilen i samtals fönstret för att hamna direkt i sök fältet för att därifrån söka nummer eller kollega och välja direkt koppla eller ring upp först.
I de fall du gör en övervakad överföring av samtalet och ringer upp parterna först får du upp två aktiva samtal, du kan se vilket av samtalen du pratar med för tillfället geom att färgen på samtals fönstret är mörkare och det samtalet har paus knappen för att kunna sätta samtalet på vänt. När du vill koppla ihop samtalen klickar du på knappen för koppla hit.
Skulle du ha fler än bara två samtal igång får du ett val när du klickar på koppla hit för att välja vilka samtal som ska kopplas ihop.
Vill du göra en direkt överföring kan du hålla muspekaren över det gröna fältet och ta tag i pilen, dra sedan samtalet till den kontakt eller användare du vill flytta samtalet till.
Nu kan du allt om MyDstny! Vi ser fram mot att kunna erbjuda fler nya och bättre funktioner direkt i samma gränssnitt MyDstny.