Nedan är några tips på steg man kan följa för att verifiera att en användare är upplagd korrekt i MyAdmin innan en eventuell eskalering sker.
Innehåll:
2. Verifiera inställningarna på användaren + MEX
4. Verifiera att fastnätsnumret är rätt inlagt i växeln
5. Samtalsflöde - vilken enhet används i samtal
6. Kommer trafik in och alla inställningar ser rätt ut i MyAdmin?
Ponera att en kund ringer in och säger att inkommande och/eller utgående samtal inte fungerar. Vad bör man titta på för att säkerställa att allt är rätt inställt i växeln?
Se över det grundläggande
- Är det svajig kvalitet?
Det kan bero på dålig uppkoppling och nätverksproblem.
- Är det en specifik användare som inte kan ringa en annan specifik användare?
Se till att numret inte blockerats av mottagande parten.
- Fungerar en användares samtal på en enhet men inte en annan?
Problem kan finnas i hårdvaran. Be användaren att starta om enheten, uppdatera mjukvaran och applikationen, eller byta headset.
- Utomlands?
Se till att roaming är påslaget och testa att välja operatör manuellt. Starta om telefonen.
Verifiera inställningarna på användaren + MEX
När vi går in i växeln för att felsöka vill vi börja med att gå in på användaren. För att samtal ska ske korrekt till ens användare måste Primärnummer, Sekundärnummer och Fakturerings-ID vara korrekta med varandra. Lägger man upp en användare i MyAdmin och lägger in ett mobilnummer + MEX-profilen så kommer inställningarna för Primärnummer, Sekundärnummer och Fakturerings-ID att automatiskt läggas in korrekt. Lägger man in mobilnummer får man också åtkomst till mobilappen.
Lägger man in ett mobilnummer behöver man lägga in rätt MEX-profil. Är mobilabonnemanget mexat ska man ha "(operatör) + MEX", men är mobilabonnemanget inte mexat ska man välja "(operatör) + ej MEX/ no MEX". Primär- och sekundärnumret måste ha samma operatör för att MEX ska fungera.
Verifiera att primär- och sekundärnumret på användaren tillhör operatören som de är inställda för. Inne på PTS kan man snabbt se vilken operatör numret tillhör. Besök https://nummer.pts.se/NbrSearch och skriv in fast- och mobilnummer enligt bilden nedan och tryck på sök.
Misstänker du att mobilabonnemanget inte är mexat så kan du se över ifall den har dessa funktioner: Funktioner med MEX
Om abonnemanget inte fungerar enligt den funktionsmatrisen så kan abonnemanget vara mexat men tjänsten inaktiverad. Då kan användaren aktivera tjänsten genom att ringa ett kortnummer / USSD-kod. Du hittar dessa nummer på denna sida: MEX
Har man inte möjlighet att be användare ringa kortnumren så kan man kontakta operatören och be dem kolla om MEX ligger rätt.
Verifiera Call tags
Call tags är viktigt att ha rätt på användarna i växeln. Har man inte rätt Call tag som stämmer överens med operatören kommer utgående samtal inte fungera rätt.
Har kunden endast avtal med 1st operatör så är rätt Call tag inställd på alla användare. För kunder som har avtal med 2st eller fler operatör finns alltid grupper skapade för att ställa in rätt Call tags för användarna.
Verifiera att rätt grupp är tillagd i Redigera användare -> Grupper. Du kan lägga till grupper i rutan under Grupper, och ta bort grupper med papperskorgen till höger om den redan tillagda gruppen.
Verifiera att fastnätsnumret är rätt inlagt i växeln
Navigera i växeln till Kundinfo > Nummerserier för att se hur fastnätsnumren är upplagda i växeln.
Du ser nummerserien till vänster, vilken typ det är i mitten och vilken tagg den har till höger.
En CTRL + F i webbläsaren tillåter oss söka på det vi ser. Skriv in fastnätsnumret det gäller och börja sudda ut en siffra i taget tills du ser att du får en match enligt bilden nedan. Här ser vi att den matchar på en serie som är +46101825 och den är taggad som Dstny-SE vilket är korrekt.
Taggen ska matcha den operatör nummerserien har. Om nummerserien skulle ha en felaktig tagg under Telefonist så skulle det bli problem, och nummerserien måste läggas om på nytt under Lägg till nummerserie.
Samtalsflöde - vilken enhet används i samtal
Ett bra sätt att förstå hur en användare ringer destinationer eller hur samtal tas emot är via Reports/Meridix. Sök fram kundbilden och filtrera på samtal för en specifik användare och bearbeta rapporten.
I nedan samtalsexempel ser vi 2st utgående samtal ifrån användaren mot 90510 (fröken ur). För att veta exakt vilken enhet en användare ringt ut via för ett specifikt samtal så kan man trycka på pilarna på höger sida.
Trycker vi på pilarna på det första samtalet som ringt 90510 så får vi fram informationen enligt nedan.
Här ser vi att det står skrivet Softphone_1 vilket då indikerar på att användaren ringt ut med sin Softphone.
Samma sak gäller på samtalsexempel 2 gjort mot 90510. Trycker vi på pilarna här så ser vi då istället att det står skrivet Mobile_0 vilket indikerar på att användaren utförde samtalet via sin mobil.
Ser vi att trafik kommer in på Reports i den/dem enheter som användaren upplever problem med så kan vi veta att trafiken styrs korrekt från operatören.
Kommer trafik in och alla inställningar ser rätt ut i MyAdmin?
Nu vet vi enligt ovan att mobilnumret tillhör Dstny, men om samtalen fortfarande inte fungerar kan felaktigheter finnas i bakgrunden som vi kan undersöka vidare med hjälp av den externa operatören eller med oss på Dstny.
MEX till rätt trunk:
Det kan finnas en risk att mobilnumret styr in till rätt växelplattform. När man mexar ett abonnemang styrs det in mot en av 2st olika växelplattformar, eller trunkar som det heter. Abonnemang kan också vara självständiga, alltså inte mexade till någon växelplattform.
Dessa är alternativen för trunkarna:
Sköndal (majoriteten av kunder) Stockholm/Göteborg (färre antal kunder) Självständig (Ingen mex)
Det kan hända att ett abonnemang är mexad till fel trunk, och detta är något som behöver justeras hos operatören. Du behöver då kontakta operatören och be dem se över och ändra vilken trunk abonnemanget är mexad mot.
Call routing:
Call routing är regler som styr trafiken vart växelanvändarnas samtal ska gå. Det är lite som kodning: man sätter villkor för att något ska hända ifall något är sant eller falskt, eller om något mer specifikt gäller. Beroende på vad som är sant eller falskt gällande telefonens nuvarande status, så kommer reglerna reagera följaktligen.
Vissa kunder och användare kan ha lite mer specifika önskemål för hur ens samtal ska styra eller skapas. Vanligtvis gör man regler på användargrupper så att man kan bocka i och ur gruppen ur användarna vid behov, men regler kan blir fel och/eller störa ut varandra.
Kontakta Dstny för att se över om någon regel ligger fel.
Har ni undersökt allt och problemet inte avhjälps, eller misstänker ni att problemet ligger i att numret är fel på från operatörens sida, skapa en felanmälan och skicka in till Dstny eller operatören ✔