Följ stegen nedan för att lägga till nya växelanvändare i MyAdmin. Klicka på bilder i texten för att göra dem större.
Vill du ändra en befintlig användare kan du kika på denna guiden
Innehåll i den här artikeln:
Skapa ny användare
- Du som administratör loggar in på MyAdmin med dina inloggningsuppgifter som du har i växeln.
- Klicka på Användare i huvudmenyn till vänster.
- Välj knappen Ny användare uppe till höger på sidan.
Steg 1 - Användare
- Du som väljer att skapa en ny användare behöver fylla i följande obligatoriska fält:
- Faktureringsadress (välj från rullista)
- Förnamn
- Efternamn
- E-post
- Lösenord
- Användartyp:
- Användare (med tillgång till APIer och hänvisningar)
- Enkel användare (utan tillgång till APIer och hänvisningar)
- Behöver användaren ett mobilabonnemang? (Om rutan fylls i följer ytterligare fält som behöver fyllas i)
- Tryck Nästa för att gå vidare till nästa steg.
Steg 2 - Information kring användare
- Välj Primärnummer mellan tillgängliga nummer i rullistan och koppla ett alias/kortnummer.
- Tryck Tidigare eller Nästa för att ändra, alternativt fortsätta med att skapa användaren.
Steg 3 - Aktivering
- Välj ett datum då användaren ska aktiveras
Steg 4 - Abonnemang
Om mobilabonnemang valdes i Steg 1.
- Välj abonnemangsform/prisplan bland tillgängliga abonnemang i rullistan.
- Välj datum då abonnemanget ska aktiveras
- Ange adress dit SIM-kort skall skickas (om sådant behövs)
- Ange temporärt nummer om användaren har ett sådant
- Välj:
- Skapa nytt nummer (om användaren inte har ett existerande mobilnummer som ska flyttas med)
- Flytta befintligt nummer (om ett existerande nummer ska porteras in)
- Datum/tid då porteringen önskas (minst 5 arbetsdagar fram)
- Ladda upp porteringsfullmakt (blankett från befintlig operatör)
- Mobilnummer (nummer som ska porteras)
- Person-/organisationsnummer (som numret är registrerat på)
Observera att det valda datumet är en förfrågan att Dstny inte kan utlova portering ett visst datum.
- Tryck Tidigare eller Nästa för att ändra alternativt fortsätta med att skapa användaren.
Steg 5 - Sammanfattning
- Kontrollera att ordern stämmer
- Ändra om något inte är korrekt
- Tryck Tidigare eller Nästa för att ändra alternativt fortsätta med att skapa användaren
Skapa flera användare samtidigt
- Du som administratör loggar in på MyAdmin med dina inloggningsuppgifter som du har i växeln.
- Klicka på Användare i huvudmenyn till vänster.
- Välj knappen Lägg till flera användare uppe till höger på sidan.
- Formuläret ska innehålla en användare per rad. Du kan addera flera rader genom knappen "lägg till användare".
- Du kan fylla i formuläret genom antingen skriva användaruppgifter direkt i MyAdmin, eller genom fylla i en mall i Excel och ladda upp som fil i MyAdmin.
Importera fil
- Ladda ned mallen via länken högst upp på sidan och öppna filen i Excel.
- Fyll i mallen, med en användare per rad, och observera att obligatoriska kolumner är markerade med *. Vissa kolumner innehåller en rullista med fördefinierade värden.
- Spara filen på datorn och importera den sedan i MyAdmin via knappen "Importera användare från fil".
- Kontrollera att uppgifterna stämmer
- Tidigare importerade filer kan öppnad igen via knappen "Sparade utkast".
Manuell inmatning
Nedan användargränssnitt kan fyllas i med hjälp av Excel-filen som står beskrivet enligt ovan alternativt fyllas i manuellt genom att skriva in vardera konfiguration för hand.
Värt att notera;
- Anpassat användarnamn får innehålla små bokstäver, siffror och specialtecken.
- E-post är viktigt att de är korrekta, då konfigurations- och lösenordsmail kommer skickas dit.
- Lösenord kan genereras automatiskt eller anges manuellt. Måste innehålla liten- och stor bokstav, siffra, specialtecken och vara minst 8 tecken långt.