Börja med att aktivera Telefonistvy in din Softphone genom att klicka på Visa och välja Telefonistvy, det är den populäraste vyn och det enklaste sättet att använda Softphone.
Denna guide finns även som PDF HÄR.
Första anblick
Kontaktlista till vänster och pågående samtal till höger
Sökfönstret använder du när du vill hitta kontakter i din softphone. Du kan söka på olika variabler, exempelvis namn, telefonnummer, titel eller avdelning. I sökrutan kan du även skriva eller kopiera in de telefonnummer som du vill ringa.
Olika Ikoner som du ofta kommer se på dina kollegor:
Kontakten är tillgänglig |
|
Kontakten är upptagen i samtal |
|
Kontakten är otillgänglig |
Kontaktkort i Kontaktlistan
När du håller musklickaren över en kontakt syns en liten pil "". Klicka på den för att öppna kontaktkortet. Här hittar du samtliga uppgifter till kontakten, snabb åtkomst till telefonnummer, e-post, företag, titel, avdelning, specialområden mm. Längst ned till höger ser du en stjärnsymbol. Den klickar du på om du vill lägga kontakten i din favoritlista. För att ta bort kontakten i din favoritlista klickar du ur stjärnsymbolen.
Koppla Samtal
Direktkoppling
För att koppla ett pågående samtal vidare placerar du muspekaren över det aktiva samtalet. Sedan drar du samtalet till det vänstra fältet, kontaktlistan, och släpper det på den kontakt du önskar koppla till.
Kopplingen sker sedan automatiskt.
Övervakad koppling
Om du vill föravisera samtalet innan du kopplar så ringer du upp den personen du ska koppla till genom att klicka på luren på personens kontaktkort. Det befintliga samtalet väntkopplas helt automatiskt. När samtalet är aviserat drar du det väntkopplade samtalet till det aktiva
samtalet.
DTMF-toner / Knappval
För att sända DTMF-toner, t.ex. när man ringer till en bank eller liknande, trycker man på den lilla knappsatsen "" till vänster i rutan som visar det pågående samtalet.
Hänvisningar
I hänvisningssystemet kan du ställa in din hänvisning för att hantera din anknytning. Standardstyrningen kan ändras (mot röstbrevlåda) i de fall du önskar alternativa svarsställen. Detta kan vara exempelvis växeln, svarstjänst eller liknande. Genvägarna kan du själv skapa och ställa in efter eget tycke, för att göra detta trycker du på ”Redigera genvägar”.
Framtida hänvisning använder du för att schemalägga hänvisningar framåt i tiden. För att skapa ett sådant schema klickar du på Framtida hänvisning. Den framtida hänvisningen styr då anknytningen vid aktuell aktivitet, t.ex. till möte.
ACD / Telefonistgrupp / Svarsgrupp
In- och utloggning kan göras från ACD/ACD Light/Attendentgrupper. För muspekaren över knappen och få information om gruppen, information om användaren är inloggad, väntande samtal och status på handläggarna. Är knappen blå är användaren inloggad. För att logga in eller ut, klicka på svarsgruppen.
När du är inloggad i en ACD / Telefonistgrupp / Svarsgrupp och tar emot ett samtal kan du använda mail och SMS under pågående samtal. Med funktionen kan du exempelvis avisera om att någon via ett samtal sökt en kollega. För att skicka ett mail/SMS om det pågående samtalet, klicka på någon av ikonerna på kontaktkortet på den kollega som söks. Ett fördefinerat mail eller SMS skapas och du behöver bara trycka på ”skicka”.
Röstbrevlåda
Röstbrevlådenummer: Framgår i det SMS eller mail du får när du fått ett röstmeddelande.
Du kan genom supporten beställa e-post eller SMS avisering (kostnad) om du inte har det.
Avlyssning av röstmeddelande går också att genomföra i appen via samtalshistorik under fliken Inkorg.
Hjälp för röstmeny. Det kan vara svårt att komma ihåg vilka alternativ som är tillgängliga när du ringer upp röstbrevlådan. I tabellerna nedan visas vilka knappar du kan använda.
Huvudmeny
2 | Lyssna på sparade meddelanden |
4 | Lyssna på personlig hälsningsfras |
5 | Spela in personlig hälsningsfras |
6 | Ta bort personlig hälsningsfras |
0 | Upprepa denna meny |
* | Avsluta samtal |
När meddelande spelas
1 | Förgående meddelande |
2 | Upprepa nuvvarande meddelande |
3 | Nästa meddelande |
7 | Ta bort nuvvarande meddelande |
0 | Till huvudmeny |
* | Avsluta samtal |
Tips
• Markera ett nummer i din dator, tryck F8 så ringer din softphone upp.
• Koppla mot Hitta.se. Kontakta Dstny support för särskild konfiguration.
• Använd länk Callto: Skrivs i chatten för att länka ett telefonnummer som sänds till Kollega.
Tilläggstjänster
• Sammankoppla Dstny Who’s Calling med era befintliga system. (ex säljstödsprogram)
• Inspelning av samtalstrafik, Dstny Samtalsinspelning.
• Gör regelbundna trafikmätningar med Dstny Analytics.
• Realisera en fullfjädrad integration med Microsoft Exchange och Outlook för kontakter och kalender hantering.
• Ta kontakt med Dstny support eller återförsäljare för mer information.