Tyvärr är inte allt felfritt, men det mesta beror bara på en inställning eller gammal mjukvara, vi hjälper dig hitta vad orsaken är.
Nedan listar vi några av de vanligaste felen man kan uppleva med sin softphone och som man oftast kan lösa med några knapptryck.
Börja alltid med att uppdatera så du har senaste mjukvaran oavsett vilket fel du upplever.
Ladda ner senaste Softphone här:
Ladda ner mjukvara för ditt headset här:
Uppdatera Windows:
- Klicka på Start-knappen och gå till Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Windows Update.
- Om det finns uppdateringar, installera dem.
- Använd inte experimentella versioner eller testversioner av Windows, om du gör det och upplever problem så måste du återställa datorn till en stabil version.
Uppdatera MacOS
Gå till Programuppdatering i Systeminställningar. Klicka på knappen Uppdatera nu och följ anvisningarna på skärmen för att starta uppgraderingen.
Innan du uppgraderar rekommenderar vi att du säkerhetskopierar din Mac hur du gör det hittar du här: https://support.apple.com/sv-se/mac-backup
Konstigt ljud / Dåligt ljud / Inget ljud
Upplever du problem som exempelvis inget ljud, hittar inte enheten i dropdownlistan eller dåligt ljud. Trots att du följt vår installationsguide så kan du testa nedan:
- Du hittar inte headsetet i softphone:
- Koppla in ditt headset direkt i datorn, om du har ett trådlöst headset så kopplar du USB Dongeln i datorn, koppla det alltså inte i en docka.
- Koppla in ditt headset direkt i datorn, om du har ett trådlöst headset så kopplar du USB Dongeln i datorn, koppla det alltså inte i en docka.
- Ljudet låter burkigt eller hackigt (Windows)
- Klicka på kontrollpanelen och sedan på Ljud och Hantera ljudenheter. Dubbelklicka på ditt headset och klicka sedan på avancerat, under Standardformat så väljer du Kanal 1, 16 bitar 8000 Hz (Telefonkvalitet). Tryck sedan på OK. Gör samma sak för fliken Inspelning.
- Kolla så att du använder nätverkskabel och inte wifi. Wifi är extra känsligt för störningar och kan därför orsaka att samtal bryts, låter konstigt eller hackar trots att man har den bästa wifi tekniken.
Om ovan inte hjälper så kan det vara problem i nätverket du är uppkopplad mot, be din IT kontrollera att nätverket har minst 100kbit/s i kapacitet för alla som använder softphone för samtal, utöver alla andra tjänster ni använder som kan påverka kapaciteten i nätverket. Backupper, netflix, spotify mm tar alla en liten del kapacitet och har man inte minst 100kbit/s så kan det orsaka problem med samtalen.
- Du hör den andra parten men de hör inte dig eller vice versa
- Be den som har hand om IT:n att se över brandväggsinställningarna för att säkerställa att ingen trafik blockeras.
Softphone kraschar / Hänger sig / Är seg
Om din softphone ofta kraschar eller uppvisar ovanligt beteende trots att du uppdaterat operativsystemet, softphone och ditt headset så kan det vara ett bakomliggande fel. Det enklaste sättet att lösa detta är genom att göra en komplett ominstallation utav sin softphone.
Se denna artikel: Felsöka - Installera om softphone
Kan inte ringa samtal / Kan inte ta emot samtal
Om du får felmeddelande när du ringer ut så kan du testa nedan:
- Du får meddelande om förbjuden destination
För att skydda våra kunder mot bedrägeri och omedvetet dyra samtal så finns det en spärr i vår växel mot att ringa utländska destinationer. Denna spärren är inga problem att ta bort, vi behöver bara veta vart du vill ringa så vi kan lyfta på spärren, mejla support@soluno.se så hjälper vi dig. - Du får treklang när du ringer
- Kontrollera att numret du angett är korrekt och faktiskt existerar, testa även ringa numret från en annan telefon helst från en annan operatör, uppstår felet även där så är det nog inte ett aktivt nummer.
- Om det fungerar från en annan operatör, mejla support@soluno.se eller ring +46104105000 och informera oss om vilket nummer du ringer, vilket nummer du ringer ifrån och tidpunkten när du ringde så kan vi felsöka ditt problem.
- Du får inte dina samtal
- Kontrollera att du har ett headset inkopplat till din dator, om det inte finns någon ljudenhet som softphone kan ringa ut på så nekas samtalet automatiskt av din softphone och du kan därmed inte besvara samtalet.
- Kontrollera så att du inte har hänvisat dig som otillgänglig, pluppen vid din kontaktbild ska vara grön.
Har du ett problem som inte listas ovan eller ditt problem löstes inte av ändringarna?
Ring +46104105000 eller mejla support@soluno.se och informera oss om ditt problem, försök få med så mycket information om problemet du kan, får du ett felmeddelande, en lampa som lyser i en viss färg eller något annat som kan hjälpa oss förstå ditt problem så ta gärna med det.
Är ditt ärende brådskande så vill vi alltid att du ringer då vi hanterar mail i den ordning som den inkommer till oss, vi vet därför inte om att ditt ärende är brådskande förens vi kommer till ditt mejl.