När organisationen har satt igång Teams telefon med oss och ni kan göra samtal till och från Teams rekommenderar vi att ni installerar Destny’s Teams applikation. Med vår Teams applikation kan du göra din dagliga hantering av köer och grupper, sätta visningsnummer och roller, skicka sms, lyssna av och hantera talsvar. Du kan också ställa in din status spegling som gör att den status du sätter i Teams speglas mot en profil i telefonväxeln.
Linjestatus
I Teams Connect applikationen kan du få din linjestatus från din mexade mobiltelefon och softphone till din Teams klient så att dina kollegor i Teams kan se om du sitter i samtal direkt i Teams. För att slå på linjestatus behöver en administrör i organisationen ge tillstånd till appen.
Klicka på grant permissions på den övre raden. Detta behöver sedan varje användare som vill slå på linjestatus också göra.
Närvarokartläggning
Du behöver inte spegla samtliga statusar från Teams utan det gör du och din organisation som ni ser fungerar bäst, vi på Dstny vill tipsa om ett sätt som kan vara ett bra upplägg för spegling.
Sätt närvarokartläggningen som följande:
Teams manuella status |
Motsvarande status i telefonsystemet |
Tillgänglig |
Tillgänglig |
Upptagen |
Möte även mobil |
Stör ej |
Stör ej |
Strax tillbaka |
Strax tillbaka |
Visa som borta |
|
Visa som offline |
|
MS Teams automatiska statusar |
Motsvarande status i telefonsystemet |
Upptagen i samtal |
Upptagen i samtal Teams |
Upptagen i konferenssamtal |
Möte |
Inaktiv |
|
I ett möte |
Möte |
Inte på kontoret |
|
Närvaro okänd |
|
Presenterar |
Stör ej |
Endast brådskande avbrott |
Stör ej |
I ovanstående exempel har vi inte tagit höjd för någon status där du inte är vid datorn utan det bygger själv på att du hanterar eventuella grupper eller liknande när du lämnar din dator. Vill du automatisera det bör ni sätta status även för de.
Som administratör i organisationen kan du sätta en standard för närvarokartläggning som gäller i de fall en användare inte själv satt en spegling.
Upptagen vid upptagen
Om du vill att inkommande samtal från Teams eller telefonväxeln skal få upptaget hänvisning kan du göra detta i Teams Admin Center.
Vill du att det ska gälla alla användare som standard ändrar du enkelt den samtals policyn som används för användarna idag, alternativt skapar du en ny samtals policy där du säkerställer att,
Busy on busy when in a call ärsatt till Enabled. Tilldela sedan den här samtals policyn till de användare som ska ha upptaget på samtal.