Sedan 22 december 2023 kan vi leverera Direct Routing för att få igång telefoni hos kunders teams lösning på ett enklare och mer streamlineat sätt. Detta tar hjälp av en funktion i Call2Teams som kommer från Dstny Automate.
Processen kräver idag att vi på dstny gör några saker men också att en teams admin hos kund hjälper till. Beskrivinign för processen följer.
Se en film av leveransflöde här:
För att levererar Teams Connect Telefoni med nya Call2Teams tekniken som underlättar uppsättning för kund och Dstny krävs det följande.
Kund behöver:
- MS Teams licenser till alla sina användare som ska ha teams. Dessa ska också vara utdelade till användarna.
- MS Teams Phone Standard licens utdelade till alla sina användare som ska ha Teams telefoni.
- Två extra Teams licenser av följande typ Microsoft 365 Business Basic, Microsoft 365 Business Premium, Office 365 E3 eller Office 365 E5. Dessa är tillfälliga och behövs bara vid uppsättning.
Växeln behöver:
- I växeln behöver kunden licenser för Teams telephony.
- I växeln behöver kunden SMG licens på organisationen.
- I växeln behöver kunden på sina användare påslaget Enable teams app för att kunna använda Teams Connect applikationen från Dstny.
Aktivera Call2Teams addon – Dstny SE
I MyAdmin, klicka på Organisationsinställningar -> SMG Addons -> Sök kund i övre höger hörne -> (+) vid Dstny Teams Telephony. Klicka på ja i frågan som kommer upp för att aktivera Dstny Teams Telephony.
När addons är aktiverad kommer statusen för addon ändras till Inte synkroniserad.
Klicka då på de tre prickarna för Dstny Teams Telephony och välj Konfiguration.
Bjud in kunds Microsoft Administratör genom att klicka på Bjuda in administratör, administratören behöver vara Globa admin i kunds microsoft organisation.
Acceptera konfiguration från Dstny – Kund
Den inbjudna administratören ska nu ha fått ett mail från oss med rubriken Your Dstny Teams Telephony Account. Öppna mailet och klicka på Accept Invitation.
Acceptera de rättigheter som tjänsten kräver. Och klicka på Check My Tenant.
Om något inte skulle stämma med det som krävs ges en förklaring av vad som behöver rättas till.
Note: "Microsoft Teams Phone Resource Account for Phone App" kan ge varning om du inte har ledig phone licens i din miljö. Den behövs inte för att köra Direct Routing, är det en varning på den kan du bortse från det och klicka next.
Klicka på Next.
Välj ditt land i fältet för Country men låt annan konfiguration vara som den är. Du får också här information om vad som eventuellt behöver öppnas i brandvägg för att kunna få telefoni i teams.
Klicka Save följt av Next.
På nästa sida klicka på Sync Now – Changes Queued, den här processen kan ta ca 15 minuter
Lägg till användare från växel till Teams – DstnySE
I MyAdmin klicka dig fram till SMG Addons och klicka på de tre prickarna för Dstny Teams Telephony följt av Konfiguration.
Klicka på Nästa för att komma till steget Användare.
Klicka på Lägg till användare och välj den användare du vill lägga till, om du vill lägga till flera användare klicka på Lägg till användare för varje användare. Välj användaren. Och klicka på Spara.
Användarna får nu statusen Osamanhängande vilket betyder Inte ansluten.
Klicka på de tre prickarna vid användaren och välj Ansluta.
I fältet för Tillgänliga lagkonton som betyder Tillgänliga Teams konton väljer du Microsoft användaren som ska kopplas till växelanvändaren och klicka på Spara.
Klicka på Stäng, du blir nu notifierad om att du måste synkronisera användarna, klicka på knappen Kopiera URL och skicka till kunds Microsoft admin. De kan också själva klicka sig till användare i den portal de länkats till tidigare.
Synkronisera användare till Teams – Kund
Kund öppnar den länk från steget innan, här har nu alla de användarna från växeln listats.
Klicka på Sync Now – Changes Queued.
Synkroniseringen ta flera minuter.
Konfigurera samtals regler – DstnySE
I växeln konfigurerar du inkommande samtal att ringa på teams.
Konfigurationen av Teams telefoni är nu klar och kund med dess användare kan hantera sina samtal i Teams.
Provisionering
Provisoneringen av Teams telefoni kommer att ta olika steg i kundens miljö för att sätta upp den för att fungera med telefoni från Dstny.
Skapar Dial plan
Skapar Voice routing policy
Skapar Calling policy
Skapar online voice route
Skapar temp användare från de två tillgängliga licenserna för att verifiera och skapa Voice domain
Tar bort temp användare
Listar användare med rätt licenser för att kunna mappa mot växeln
Uppdaterar valda användare med policys och sätter nummer
Enklare beskrivning med steg för enbart kund
För att kunna komma igång med Teams Connect Telefoni tillsammans med DstnySE behövs följande:
- MS Teams licenser till alla sina användare som ska ha teams. Dessa ska också vara utdelade till användarna.
- MS Teams Phone Standard licens utdelade till alla sina användare som ska ha Teams telefoni.
- Två extra Teams licenser av följande typ Microsoft 365 Business Basic, Microsoft 365 Business Premium, Office 365 E3 eller Office 365 E5. Dessa är tillfälliga och behövs bara vid uppsättning.
Acceptera konfiguration från Dstny
Vi kommer att skicka en inbjudan till din Microsoft Teams Admin via mail.
Öppna mailet och klicka på Accept Invitation.
Acceptera de rättigheter som tjänsten kräver. Och klicka på Check My Tenant.
Om något inte skulle stämma med det som krävs ges en förklaring av vad som behöver rättas till.
Note: "Microsoft Teams Phone Resource Account for Phone App" kan ge varning om du inte har ledig phone licens i din miljö. Den behövs inte för att köra Direct Routing, är det en varning på den kan du bortse från det och klicka next.
Klicka på Next.
Välj ditt land i fältet för Country men låt annan konfiguration vara som den är. Du får också här information om vad som eventuellt behöver öppnas i brandvägg för att kunna få telefoni i teams.
Klicka Save följt av Next.
På nästa sida klicka på Sync Now – Changes Queued, den här processen kan ta ca 15 minuter
När synkroniseringen är klar behöver vi lägga till användare. Om inte mailadressen i växeln är samma som mailadressen på användaren för Teams i Microsoft, behöver vi att du kompletterar med vilken växelanvändare som tillhör vilken Microsoft Teams användare.
Synkronisera användare till Teams
När kopplingen är klar skickar vi åter en länk till din Microsoft Teams Admin så att ni kan gå in och göra den sista synkroniseringen av användarna, ni kommer se vilka användare vi kopplat och behöver bara trycka på Sync Now – Changes Queued.
Synkroniseringen kan ta flera minuter.
I vissa fall kan det ta upp till en timme från det att allt har synkroniserats till att användaren kan göra sina samtal i Teams.
Konfigurationen av Teams telefoni är nu klar och dina användare kan hantera sina samtal i Teams!
Övrigt
I vissa fall på större organisationer av microsoft kan det finnas behov av olika leverantörer av Direct Routing där fler levereras av Call2Teams och vi på Dstny SE bara är en av de. I de fallen behöver man slå på ett prefix och flagga organisationen som en Large Tenant.
Innan du kör synkroniseringen definer prefix som nedan.
Exempel
Note: Prefix kan bara sättas upp innan synkronisering och kan inte läggas till efter. OM så är faller behöver tänsten tas bort och läggas till igen.
Efter synkroniseringen använder inställningarna i Teams Admin Center detta prefix.
Nedan kan se hur standard Call2Teams prefixet inte konfliktar med nya på det specefika prefixet.
På detta sätt kan fler Call2Teams portaler kopplas mot samma teams miljö.