Vad är Mobile VoIP / Internetsamtal?
Internetsamtal, även känt som VoIP (Voice over Internet Protocol), är en teknik som möjliggör röstsamtal över internet istället för genom traditionella telefonnätverk. Skillnaden mellan traditionella telefonsamtal och internetsamtal ligger huvudsakligen i tekniken som används för att överföra samtalet. Internetsamtal kan vara en bra idé att aktivera ifall man märker att täckningen brister eller om man vill ha fler växelfunktioner på ett omexat abonnemang.
- Vanliga samtal: Använder det traditionella telefonnätverket, som är baserat på kretskoppling (PSTN - Public Switched Telephone Network). Signalen färdas genom en fast krets mellan två punkter.
- Internetsamtal: Använder internet för att överföra rösten som datapaket via paketförmedling (VoIP). Signalen delas upp i paket som skickas över olika vägar och sätts ihop igen hos mottagaren.
Hur aktiverar man Mobile VoIP / Internetsamtal på Dstnys mobilapp?
1. MyAdmin:
Mobil VoIP måste vara aktiverat för användaren i MyAdmin. Be din administratör eller Dstny's support aktivera denna inställning.
2. Aktivera i Dstny-Appen:
För iPhone
- Gå till Inställningar
- Bocka i Internetsamtal
För Android
- Gå till Inställningar
- Tryck på Internetsamtal
- Bocka i Internetsamtal
På Android kan du också bocka i om man vill att det ska fungera på alla nätverk eller endast Wi-Fi. Connection Service bör alltid vara aktiv som standard.
Du vet att internetsamtal är påslaget när du ser att fliken till vänster är ljusblå (som annars är gråfärgad), och det gäller både Android och iPhone. ✅